Moi!
Tänään tunneilla puhuttiin kysymyksiin vastaamisesta ja Google Analyticsista. Ensiksi keskustelimme kolmesta mahdollisesta tavasta vastata johonkin ko kysymykseen. 1) Asiantuntijan mielipide. 2) Käyttää heurestista evaluointia. 3) Käytettävyystestaus.
Asiantuntija voi kertoa oman mielipiteensä ja parannusehdotuksia. Tämä keino on hyvä, mutta joudutaan luottamaan asiantuntijan subjektiiviseen mielipiteeseen.
Heuristisessa evaluoinnissa käytämme erilaisia ohjeistuksia arvioidaksemme kuinka hyvin suunnitelma täsmää ohjeistuksen kanssa. Mitä paremmin suunnitelma noudattaa ohjeistusta sen parempi.
Käytettävyyden heurestiikka voidaan jakaa kymmeneen eri osaan Nielsenin mukaan.
1. Visibility of system status
2. Match between system and the real world
3. User control and freedom
4. Consistency and standards
5. Error prevention
6. Recognition rather than recall
7. Flexibility and efficiency of use
8. Aesthetic and minimalist design
9. Help users recognize, diagnose and recover from errors
10. Help and documentation
Käytettävyystestaus on hyvä tapa saada tietoa johonkin kysymykseen. Etsitään esimerkiksi testikäyttäjiä, jotka testaavat järjestelmää. Kerätään dataa haastattelemalla ja observoimalla testikäyttäjiä.
Mikä näistä menetelmistä sitten on paras? Asiantuntijalta kysyminen on subjektiivista, heurestissa evaluoinnissa täytyy olla hyvät evaluoijat ja käytettävyystestaus ei vastaa tosielämää.
Web-ympäristössä voimme tehdä käytettävyystestausta oikeassa ympäristössä. Kaikkien käytettävissä on ilmaisia työkaluja, joilla voidaan arvioida käytettävyyttä ja kuluttajakäyttäytymistä lähes reaaliajassa.
Google Analytics on luultavasti paras työkalu tässä asiassa. Sillä voidaan mitata web-sivun liikennettä ja se antaa erilaisia tietoja kävijöistä, jota voidaan käyttää palvelun kehittämiseen. Lisäksi se on ilmainen palvelu, mutta käyttäjä tarvitsee Googletunnuksen.
Palvelu tarjoaa erilaisia metriikoita eli yleisöä, mainostusta, liikenteenlähteitä, sisältöä ja konversioita. Metriikat ovat erittäin hyödyllisiä, koska ne ovat objektiivisia eli ne eivät valehtele. Metriikat kerätään oikeasta järjestelmästä eikä missään testitilanteissa.
Kuumetsä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti