tiistai 10. syyskuuta 2013

Konnektivismi ja pelillistäminen

Moi!

Tänään tunneilla pohdittiin konnektivismiä. Konnektivismi on kytkentöjen ja verkostojen merkitystä korostava oppimisteoria. Pääajatuksena on, että oppiminen tapahtuu tehokkaimmin osana sosiaalista verkostoa. Konnektivismissa ajatellaan, että oppimisverkostojen rakentaminen ja erilaisiin tiedonvirtoihin kytkeytyminen on oppimisenkannalta keskeisintä toimintaa. Tähän kuuluu myös ajatus, että verkostossa tuotoksiaan jakamalla ihmiset samanaikaisesti oppivat ja opettavat toisiaan.

Oppimisteoriaa ovat kehitelleet Stephen Downes ja George Siemens vuodesta 2005 alkaen. Uusi tieto korvaa vanhan noin 6-18 kuukaudessa, eli meiltä edellytetään yhä enemmän jatkuvaa, elinikäistä oppimista. Tämän lisäksi verkosto on notkea ja se muuttuu, laajenee ja paranee jatkuvasti. Verkostot perustuvat heikkoihin siteisiin ja siksi niihin sisältyy paljon diversiteettiä ja luovaa yhteentörmäyspotentiaalia.

Pelillistäminen on asia, jota käytetään paljon Internet-palveluissa ja siitä esimerkkinä voidaan mainita HeiaHeia ja Foursquare. Usein palvelussa on mukana mobiililaite. Esimerkiksi Foursquaren check-in toiminnallisuus katsoo kännykän sijainnin mukaan mihin paikkoihin käyttäjä voi chekata itsensä.

Pelillistäminen hyödyntää ihmisten psykologisia piirteitä kuten esimerkiksi sitoutumista/osallistumista, uskollisuutta/kanta-asiakkuutta, opettaa käyttämään palvelua halutulla tavalla, palaa palveluun, pysyy pidempään ja se vaikuttaa myös viihtymiseen. Pelillistämistä voidaan seurata mm. edistyspalkeilla, saavutuksilla, tasoilla, pisteillä ja vertailuilla.




Kuumetsä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti