tiistai 17. syyskuuta 2013

Persuasive Design

Moi! 

Tänään tutustuimme käsitteeseen persuasion. Se tarkoittaa suostuttelemista, vakuuttamista ja on olennainen osa ihmisten välistä kanssakäymistä. Persuasive Technology tutkii miten teknologialla voidaan muokata ihmisten asenteita ja/tai käyttäytymistä. Persuasive Designilla tutkitaan, miten näitä tekniikoita käytetään suunnittelun apuna.

Persuasion voi olla joko ihmisten välistä, tietokonevälitteistä tai ihmisen ja teknologian välistä. Alun perin tutkijat olivat kiinnostuneita siitä, miten tietokone voi suostutella ihmistä. Sosiaalisen median myötä tietokonevälitteisen suostuttelun rooli on korostunut.

Tietokone voi suostutella kolmella tavalla: työkaluna, sosiaalisena toimijana tai mediana. Työkaluna teknologia tekee halutusta käyttäytymisestä helpompaa. Sosiaalisena toimijana: kannustaa ja on vuorovaikutuksessa käyttäjän kanssa. Mediana välittää tuntemuksia, kokemuksia ja elämyksiä sekä motivoi.

Tietokoneella on suostuttelijana tiettyjä etuja ihmiseen nähden, eli esimerkiksi periksi antamattomuus, anonymiteetti, suurten tietomäärien käsittely, hyvä skaalautuvuus, erilaisten sensoreiden käyttö tai ne voivat toimia tilanteissa, joissa ihmisen ei ole soveliasta tai mahdollista toimia.

Tietokoneilla on myös etunsa perinteisiin medioihin verrattuna. Suurin yksittäinen digitaalisen median etu on vuorovaikutus käyttäjien kanssa. Esimerkiksi mainokset voivat olla interaktiivisia. Interaktion perusteella voimme vaihtaa tai muokata suostuttelustrategiaa. Sosiaalisen median etu on, että tästä vuorovaikutuksesta on tehty sosiaalista.

Edellä mainittujen esimerkkien lisäksi pidimme tunnilla myös esityksiä, lyhyitä näytelmiä suostuttelusta. Se oli todella mukavaa vaihtelua opiskeluun. Mietimme myös millaisia suostettelutekstejä käyttäisimme, jos olisimme puhelinmyyntityössä. Pohdimme myös millaisia myyntipuheita pitäisimme sellaisen liukumäen myynnissä, jota kukaan ei halua ostaa. Nämä olivat mielenkiintoisia tehtäviä.



Kuumetsä

1 kommentti: